על השיטה

ישנן גישות שונות ללימוד מוסיקה ופסנתר בפרט.

אני לא מתכוון לספר לך על כל השיטות ללימוד פסנתר ולהסביר לך מה היתרונות והחסרונות של כל שיטה ושיטה. אין לי גם שום כוונה לנסות לשכנע אותך שהשיטה שלי היא הטובה מכולן..

במקום זה, אני רוצה לספר לך סיפור.

לא מזמן היתה לי שיחה מאד מעניינת עם הנס גלוויז'ניג, בסיסט נפלא איתו אני מופיע בשנים האחרונות. הנס נמצא בעמדה מאד ייחודית, מאחר והוא פעיל גם בסצנה הקלאסית (תזמורות סימפוניות) וגם בסצנת הג'אז (צ'יק קוריאה, אנטוניו סנצ'ז).

חזרנו יחד למלון מהופעה בלתי נשכחת לפני כ 4,000 שוחרי ג'אז בכיכר המרכזית בוורשה.

'יימס קרטר, אני, ג'סטין פולקנר, הנס גלוויז'ניג
מימין: ג'יימס קרטר, אני, ג'סטין פולקנר, הנס גלוויז'ניג

מלאי אדרנלין מההופעה, בתוך הוואן בדרכנו למלון איכשהו נסחפנו לשיחה מרתקת על השיטות הנפוצות בעולם ללימוד נגינה. 

והגענו לתובנה שהדהימה את שנינו.

רוב מוסדות הלימוד האקדמיים, בתי הספר והמורים הפרטיים מלמדים מוסיקה על פי מה שאני קורא לה "השיטה העיוורת".

בגדול, המטרה של "השיטה העיוורת" היא להביא את התלמיד למצב שהוא קורא תוים וע"י כך מנגן יצירות. ככל שיתקדם בקריאה וברמה הטכנית, יוכל לבצע יצירות יותר ויותר מורכבות.

נחמד.

רק שהבעיה עם השיטה הזו היא שלרוב המכריע של התלמידים אין מושג מה הם מנגנים.

הפסנתר בעצם משמש כמעין מכונת כתיבה עליה התלמיד מקיש תוים כתובים,
כאשר המקום ליצירתיות הינו רק בפרשנות לאיך צריך לנגן את אותם תוים.

אם תושיב לנגן פסנתרן שלמד ב"שיטה העיוורת" ותוציא לו את התוים באמצע הנגינה, הוא לא ידע איך להמשיך (אלא אם כן הוא זוכר את היצירה בעל פה).

מה הבעיה עם זה?

תראה, שפת המוסיקה היא השפה המופלאה בעולם. כי:

  • היא מחברת בין אנשים
  • כי היא שפת הנפש
  • כי כולם מבינים אותה
  • ועוד ועוד…

אדם שיודע לדבר את שפת המוסיקה הוא אדם שברשותו מתת אל.

"השיטה העיוורת" למעשה מתעלמת מלימוד השפה ומהבנה של יסודות הבסיס
ומרגילה את התלמיד לבצע אך ורק מוסיקה כתובה. זה כאילו הייתם יכולים לדבר עברית אך ורק אם היו שמים מולכם דף עם טקסט.

זה לא ממש נקרא לדבר…

כאן המקום לומר כי כשמלמדים מוסיקה קלאסית יש היגיון מסויים ללמד ב"שיטה העיוורת" אבל כמעט בכל סגנון מוסיקלי אחר, זה פשוט לא פרקטי.

פעם כשהייתי מלמד תלמידים פרטיים, מדי פעם היה מגיע אלי תלמיד עם רקע קלאסי שרצה "לעבור" לג'אז או למוסיקה קלה. בדר"כ הייתי מסרב ללמד אותם.
מסיבה פשוטה, הם כבר היו במסלול של "השיטה העיוורת" וזה היה כמעט בלתי אפשרי לגרום להם לשנות מסלול, כי זה ערער להם את התפיסות הבסיסיות ביותר שכבר היו טבועות בהם…

הרבה יותר קל להתחיל עם מישהו שהוא "דף חלק".

אין לו שום קבעונות או אמונות מגבילות ויש לו ראש פתוח ללמוד את יסודות
המוסיקה מתוך הבנה עמוקה שתהווה בסיס חזק להמשך דרכו המוסיקלית.

אחרי מאות תלמידים שלמדו אצלי, הגעתי למסקנה שאין שיטה אחת שמתאימה לכולם. וזה מאד הגיוני.

תחשבו על זה..

כמה פעמים שמעתם על אנשים שלא התאימו למערכת החינוך, לצבא, למסגרות אקדמיות, ל"שבלונות הרגילות"? (אגב, רבים מהם הצליחו בגדול)

חוסר ההתאמה לשיטות הלימוד המסורתיות חריף במיוחד בלימודי נגינה.

הנתון המדהים הבא מדבר בעד עצמו:

80% מהתלמידים לפסנתר נוטשים את הלימודים בשנה הראשונה.

יש לכך 2 סיבות מרכזיות:
1. שיטות הלימוד המסורתיות מתרכזות בשלב הראשון בקריאת תוים וטכניקה, שלב הדורש המון כוח רצון והתמדה מצד התלמיד. לאלה שמצליחים לעבור את השלב הזה יש סיכוי גבוה להמשיך. הרוב כאמור נושרים..

2. רוב שיטות הלימוד מתרכזות באיך להביא את התלמיד במהירות ל'מצב נגינה' באמצעות קריאת תוים בלבד, ללא הבנה לגבי מה הוא מנגן ואיך בעצם המוסיקה נוצרת.

למה הדבר דומה?

זה כמו ללמד מישהו לדבר סינית על ידי דיקלום הברות בסינית בלי שהוא מבין מילה. כל עוד הוא נצמד לטקסט הכתוב, זה אולי ישמע טוב. אבל מה עם הוא רוצה לדבר על נושא אחר? או לנהל שיחה? כאן אנחנו נגלה שהוא בעצם לא יודע סינית..

זה בדיוק המצב של רוב תלמידי הפסנתר ברמה נמוכה עד בינונית. הם לא באמת מכירים את השפה. שפת המוסיקה.

ההבנה הזו הובילה אותי ליצור תוכנית לימודים שכוללת את היסודות שכל מוסיקאי (בכל כלי) חייב לדעת. יסודות אלו הם הגרעין להבנת המוסיקה ומשמשים כבסיס איתן להמשך הדרך.

האלמנט הנוסף שעובר כחוט השני בתכנית הלימוד שלי הוא אלמנט ההנאה.

אני מאמין שבכל שלב בלימוד חייב להיות אלמנט של הנאה:

א': כי לא באנו לסבול..
ב': האימון הרבה יותר אפקטיבי כשנהנים.

אחרי מאות תלמידים שעברו אצלי קורסים והכשרות, אני יכול לומר בוודאות: התמהיל הייחודי שפיתחתי וזיקקתי במשך שנים, מכיל את כל הידע הדרוש ללימוד פסנתר באופן ממוקד ומתומצת. וכשמוסיפים לזה תרגול אפקטיבי ומהנה שתפקידו להאיץ את תהליך הלימוד, מקבלים מתכון מנצח ללימוד פסנתר.

זו הדרך הכי מהירה שאני מכיר ללימוד פסנתר.

אז אם נסכם את השיטה שלי, מדובר בשילוב של היסודות ההכרחיים של שפת המוסיקה, יחד עם תרגול מהנה ויעיל, שמדרבן להתקדם, ליצור, לבצע, ולחוות את הקסם הזה שנקרא מוסיקה.

"ללמוד פסנתר עם אריק נייסברג" הינה תוכנית ההכשרה המקיפה והפופולרית בישראל ללימוד פסנתר, עם מאות תלמידים מרוצים.

עכשיו כל אחד יכול ללמוד פסנתר.
דמיינו שאתם יכולים לשבת ליד פסנתר ופשוט לנגן – שירים, נעימות, בלדות, פופ, בלוז, ג'אז… עכשיו אתם יכולים. ובזמן קצר. לא במשך חודשים או שנים, ומבלי לבזבז כסף, זמן, ואנרגיה על שיעורי פסנתר מסורתיים.

מקבץ מדהים של שיעורי וידאו ותרגולים (מעל 60 שיעורי וידאו, עשרות תרגילים)

התוכנית בנויה בצורה שנועדה להעביר מתחילים גמורים לרמת נגינה בינונית, מהר יותר מכל שיטה אחרת. הלימוד בנוי על יישום כלים פרקטיים על שירים מוכרים וידועים, כך שתוכלו להישמע כמו מקצוענים כבר מההתחלה.

בהמשך נלמד טכניקות ליווי מתקדמות, הרמון מנגינות, איך ללמוד כל שיר באמצעות האינטרנט בדקות, קצב, בלוז, ג'אז ועוד…

התוכנית מחולקת ל 14 שלבים פשוטים:

1. יסודות הפסנתר
2. מרווחים, סולמות, אקורדים
3. היפוכים ומהלכי אקורדים
4. ביצוע שירים
5. שילוב של מנגינה עם אקורדים
6. הרמון מנגינה
7. מתכון ללימוד שיר חדש
8. לימוד שירים פופולריים בעזרת האינטרנט
9. יסודות הקצב
10. טכניקות ליווי
11. ג'אז
12. בלוז
13. Walking Bass בונוס!
14. נגינת בוסה נובה בונוס!

כל שלב כולל שיעורים באותו נושא. השיעורים הם בוידאו (מעל 60 שיעורים) וחלק גדול מהם כולל קבצי תרגול, צילומי מסך, תוים, קישורים חיצוניים ועוד.

 

למי זה מתאים?

תוכנית הלימוד שלי מתאימה לכל מי שרוצה לדעת לנגן פסנתר תוך הקניית יסודות איתנים, בצורה חוויתית ומהנה.

הלימוד מתאים לך אם:

• לא נגעת מעולם בפסנתר
• לקחת בעבר שיעורי פסנתר
• אין לך רקע מוסיקלי
• אתה מנגן כלי אחר ורוצה לנגן גם פסנתר
• הינך זמר/ת וברצונך ללוות את עצמך
• ברצונך ללמוד פסנתר אחת ולתמיד!

תראה, יכול להיות שיש לך חלום לנגן פסנתר.

אולי זה משהו שהתחיל לפני חודשיים..

אולי שנתיים..

אולי חמש שנים..

אולי לפני 20 שנה..

אולי למדת פסנתר בעבר
ויש לך כבר רקע מסויים..

אולי לא נגעת מעולם בפסנתר
אבל תמיד היה לך חלום לנגן..

מה שאני מציע לך זה:

לשכוח את כל מה שידעת עד היום.

לשכוח את כל מה שחשבת עד היום.

להעיף את כל הכשלונות.

לזרוק את כל הפחדים.

לפתוח דף חדש.

להתחיל ללמוד פסנתר בדרך הנכונה.

ולהגשים חלום.